Odkrywcy - Szkoła w Grądach

Idź do spisu treści

Menu główne:

Odkrywcy

Archiwum 2018/2019

Projekt „Odkrywcy Sekretów Nauki”


      W terminie od 6 listopada 2018 r. do 22 stycznia 2019 r. w naszej szkole realizowany był projekt „Odkrywcy Sekretów Nauki” w ramach zajęć wyrównawczych pozalekcyjnych. Raz w tygodniu przez dwie godziny uczniowie klasy czwartej i część piątej mieli możliwość poszerzenia wiedzy i umiejętności związanych z przyrodą. Głównym celem było poznanie przyrody i zjawisk w niej zachodzących w praktycznym działaniu oraz aktywizacja i zachęcenie dzieci do samodzielnego zdobywania doświadczeń przyrodniczych.  Uczniowie poznali i uczyli się posługiwać przyrządami i przyborami do obserwacji przyrody. Budowali proste kompasy oraz za pomocą gnomonu, wskazówkowego zegara ściennego oraz wykorzystując warunki terenowe, uczyli się wyznaczać kierunki geograficzne . Poznali zasady działania barometru, termometru oraz wykonanych na zajęciach wiatromierza i deszczomierza. Za pomocą tych przyrządów pomiarowych opisywali pogodę i jej składniki. Uczniowie mieli możliwość obserwacji zwierząt jak i roślin z wykorzystaniem lup, lornetki, mikroskopu. Poznawali budowę oraz sposób posługiwania się wyżej wymienionymi przyborami, rozróżniali który przybór użyć, aby obserwacja była najskuteczniejsza. Uczniowie samodzielnie wykonywali preparaty mikroskopowe, obserwowali je w trzech powiększeniach oraz wykonywali prace plastyczne obserwowanych preparatów.
      Uczniowie przypomnieli sobie podstawowe informacje na temat skali i planu. Ćwiczyli zamianę jednostek miary. Uczyli się posługiwania taśmą mierniczą oraz zasad wykonywania pomiarów długości niezbędnych do narysowania planu klasy. Samodzielnie wykonali schemat klasy a następnie zapisywali na nim wymiary klasy i wszystkich znajdujących się w niej przedmiotów. Wyznaczyli właściwą wielkość skali i przeliczali wyniki pomiarów w skali posługując się kalkulatorem. Wykorzystując zdobyte wyniki rysowali plan klasy, doskonaląc umiejętność posługiwania się linijką i ołówkiem. Na koniec na planie wykonali legendę. Zapoznali się z budową układu oddechowego człowieka i jego działaniem. Samodzielnie wykonali model sztucznego płuca i za pomocą sztucznej przepony obserwowali w jaki sposób płuca nabierają  powietrza i co się dzieje z nimi w czasie wydechu.Uczniowie bawiąc się poznawali najprostsze oddziaływania fizyczne na doświadczeniach wykonywanych z wykorzystaniem wody, oleju, barwników, sody oczyszczonej, octu, kawy, herbaty, jajek surowych i gotowanych. Poznali zasady przeprowadzania doświadczeń, stawiania hipotez, obserwacji doświadczeń i wyciągania wniosków.
      Uczniowie wypowiadali się na temat zwierząt domowych i dziko żyjących. Porównywali sposób życia jednych i drugich zwierząt. Dowiedzieli się kiedy, w jaki sposób i jakim pokarmem dokarmiać dzikie zwierzęta w czasie zimy. Opowiadali o swoich zwierzątkach. W krótki sposób opisywali wygląd zewnętrzny, co zwierzęta lubią jeść, co lubią robić w ciągu dnia oraz w jaki sposób uczniowie się nimi opiekują. Wykonywali ilustracje z opisem swojego pupila.
      Podczas krótkiej pogadanki uczniowie zastanawiali się nad zdrowym stylem życia. Wymieniali elementy zdrowego stylu życia. Zapoznali się z budową piramidy żywienia i aktywności fizycznej i zasadami uszeregowania poszczególnych grup żywności. Wymieniali produkty spożywcze należące do odpowiednich grup żywności. Poznawali  wartości spożywcze produktów i wielkość zapotrzebowania poszczególnych składników dla organizmu człowieka. Na podstawie zdobytych informacji uczniowie podzieleni na grupy wykonali jadłospis posiłków zalecanych do zjedzenia w ciągu dnia (śniadanie, drugie śniadanie, obiad, podwieczorek i kolacja). Zajęcia cieszyły się dużym zainteresowaniem, miejmy nadzieję, że przełoży się to na wyniki nauczania z przyrody.

info; A.W







 
trwa inicjalizacja, prosze czekac...
Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego